Wednesday, 30 June 2010

Pertandingan Gulintangan Kali Ke 16 2010

Tahniah SM Ripas Tutong kerana berjaya mengekalkan kejuaraan.


Juara - SM Ripas Tutong
Naib Juara - SM Sultan Syarif Ali
Ketiga - MD PMAB

Pemain gulintangan terbaik Lelaki : Muhd Rizal Azhiman bin Rasid | SM Ripas
Pemain gulintangan terbaik Perempuan : Fathin Atiqah bte Hj. Mat Din

Senarai Giliran Sekolah dan Maktab untuk membuat persembahan di peringkat Akhir

1. SM Sayyidina Othman
2. SM Sultan Syarif Ali
3. STPRI
4. Maktab Duli PMAB
5. SM Awang Semaun
6. SM Ripas Tutong

Tetamu Kehormat : Awang Abd. Ghani bin Haji Kadir. Penolong Pengarah, Jabatan Pendidikan Kokurikulum, Kementerian Pendidikan, NBD.
















Read more...

Wednesday, 23 June 2010

23.6.2010 Taklimat YM Pemangku Pengarah DCCE.



































Taklimat Pemangku Pengarah bersama para pegawai dan kakitangan Jabatan Pendidikan Kokurikulum (DCCE).

Antara perkara yang ditekankan ialah;
1.Waktu Kehadiran bertugas. Diharapkan para pegawai dan kakitangan mematuhi peraturan waktu bertugas. Adalah difahami dimaklumi semua pihak bahawa berlainan dengan jabatan-jabatan lain di bawah Kementerian Pendidikan, DCCE banyak menjalankan aktiviti di sekolah-sekolah yang bertebaran di seluruh negara, pagi dan petang, siang dan malam, di hari-hari bekerja termasuk Jumaat dan Ahad.

2.Majlis Perkumpulan DCCE setiap hari Khamis akan dimulakan pada jam 8 pagi. Acara ini unik bagi DCCE kerana ia bukan sahaja melibatkan majlis tilawah AlQuran, bahkan acara menaikkan bendera sebagai lambang patriotisme Jabatan.

3.Perubahan struktur DCCE akan dilaksanakan demi menyesuaikan para pegawai dan kakitangan dengan projek-projek yang akan dilaksanakan. Semoga pegawai dan kakitangan yang terlibat akan bersedia bertugas dengan dedikasi.

4. Sukacita dipohonkan kerjasama pihak yang terlibat bahawa waktu/tarikh mesyuarat ketua bahagian telah ditetapkan. Maka hal ini perlu diambil perhatian agar tidak perlu sebarang makluman tambahan diedarkan.

5.Perbelanjaan aktiviti perlu diambil perhatian demi mengelakkan sebarang masalah. Dalam hal ini kepentingan persendirian mesti dielakkan serta kepekaan DCCE untuk memberikan peluang kepada pihak swasta lain (tidak tertumpu kepada satu vendor sahaja) untuk terlibat menjayakan projek/aktiviti DCCE.

6.Sokongan padu serta kerjasama semua pegawai dan kakitangan untuk saling menyokong aktiviti yang dijalankan sangat diharapkan. Sikap berpuak-puak, nafsu nafsi hendaklah dielakkan dalam usaha agar aktiviti satu-satu bahagian/unit juga dibantu oleh pegawai dan kakitangan di bahagian/unit lain.

7.BIJAK. Pemangku Pengarah mencadangkan agar lantikan secara undian dipertimbangkan, sebagaimana ianya dilaksanakan di jabatan kerajaan yang lain.

8.DCCE dinasihatkan pihak MOE untuk membuat Peruntukan kenderaan di bawah peruntukan jabatan.

8.Walaupun Peruntukan perbelanjaan DCCE berbeza daripada jabatan MOE lain, namun pembaziran hendaklah dielakkan. Pihak DCCE perlu berusaha untuk mencari jalan mengurangkan perbelanjaan, sekaligus meningkatkan keberkesanan dan kejayaan projek yang dijalankan.

Sesi soal jawab melibatkan hal berikut;
1.Pengendalian masa bagi aktiviti ko di sekolah yang tidak seimbang.Kini dengan SPN21, sesi pagi dan patang di beberapa buah sekolah tidak dapat dimuatkan untuk kegiatan kokurikulum.

2.Timbul kerisauan jika kemudahan kenderaan dimasukkan dalam peruntukan jabatan, Besar kemungkinan masalah perbelanjaan yang akan menjejaskan projek jabatan akan timbul, kerana perbelanjaan yang ada ketika ini sudah melebihi peruntukan yang dikhaskan, apatah lagi ditambah dengan perbelanjaan kenderaan.

3.Beberapa pihak menekankan bahawa Kegiatan jabatan banyak melibatkan kementerian/agensi lain. Maka pihak yang berkenaan perlu mempertimbangkan dan mengambil kita "keunikan" waktu bekerja pihak DCCE.

4.Pertembungan tarikh/acara anjuran DCCE perlu diambil perhatian dan ditangani dengan serius. Beberapa masalah timbul akibat 'clash' tersebut; kurang pemantauan dengan tidak dapat berada di dua tempat dalam satu masa, liputan terhad dan penglibatan kakitangan lain untuk membantu, terbantut.

5. Beberapa pihak memohonkan kepada pihak pentadbiran agar kenaikan jawatan dipertimbangkan secara dalaman terlebih dahulu, termasuklah memaklumkan mereka yang layak menjawat tugas berkenaan. Begitu juga dalam konteks memangku tugas yang diberikan. Pihak pentadbiran hendaklah mempertimbangkan kesesuaian, kemahiran, pengalaman serta tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Bukan setakat memangku sahaja. Begitu juga dengan hal giliran memangku, perlu di'rotate' dengan saksama.

6. Majlis Sekolah Sukan memerlukan lebih banyak jurulatih, pembantu jurulatih untuk menjayakan program tempatan, serantau dan antarabangsa. Jumlah jurulatih dan yang lainnya ketika ini amatlah sedikit. Begitu juga dengan kemudahan serta logistik bagi pemusatan atlet. Alhamdulillah, beberapa kemudahan sudah diberikan, setelah beberapa kali memohon, namun ianya masih belum mencukupi untuk pihak MSS berfungsi dengan efisyen. Untuk makluman bersama pada tahun 2011, Pertandingan BolaSepak U15 ASEAN akan berlangsung di Brunei, selaku tuan rumah. Manakala pada tahun 2014, Negara Brunei Darussalam akan menjadi tuan rumah ASSG; iaitu ASEAN Sports School Games. Acara bertaraf serantau. Dianggap sebagai mini SEAGAMES.

Majlis diselajurkan dengan penyampaian cenderahati kepada YM Ustaz Haji Sammali Adam yang akan bertugas di United Kingdom.

Read more...

Saturday, 19 June 2010

Lawatan Kerja YB Menteri Pendidikan NBD 19.6.2010




Jabatan Pendidikan Kokurikulum mengalu-alukan kehadiran Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Seri Kerna Dato Seri Setia (Dr.) Haji Awang Abu Bakar bin Haji Apong, Menteri Pendidikan dan rombongan

more pictures here

Read more...

Wednesday, 16 June 2010

Kempen kebersihan 14.6.2010






Hanya sedikit daripada aktiviti kebersihan yang dijalankan jabatan.

Read more...

Thursday, 3 June 2010

Pegawai baru DCCE 3.6.2010


Jabatan Pendidikan Kokurikulum mengalu-alukan dua pegawai baru yang akan bertugas di Jabatan ini. Semoga bersemangat, pro aktif dan dinamik dalam memartabatkan inisiatif Jabatan ini. Syabas dan selamat bertugas.


Awang Chong Yun Foh

Read more...

Struktur Terkini DCCE Mei 2010

Please click image for larger version

Read more...

Tuesday, 1 June 2010

Perjumpaan dan Taklimat ASSG 2010 Malaysia

Majlis Perjumpaan dan taklimat bersama Ketua Rombongan, Timbalan Ketua Rombongan, Sekretariat, Pegawai Perubatan, Pengurus Pasukan, Jurulatih, Penolong Jurulatih, Chaperon dan Pengadil bagi Kejohanan ASEAN SPORTS SCHOOLS GAMES 2010 Kuala Lumpur, Malaysia 12-21 Julai 2010.

Semoga semua berjalan lancar. AMIN.
Antara beberapa perkara yang ditimbulkan ialah :

Semua ahli delegasi hendaklah berada di Lapangan Terbang Antarabangsa Berakas TIDAK LEWAT TIGA JAM sebelum bertolak.

  1. Keselamatan para atlet untuk mengelakkan wabak H1N1 ; persediaan peralatan yang dipohonkan pihak majlis sukan ke pihak kementerian kesihatan.
  2. Beberapa pembayaran ekstra untuk aktiviti yang tidak termasuk dalam proses perlawanan ; latihan, caddy etc. Pihak Majlis Sukan mengambil maklum.
  3. Isu mengenai pasport mansuh/kurang mukasurat. Diharapkan semua pihak untuk bersedia.
  4. Disiplin pelajar sangat ditekankan dan menjadi tanggungjawab semua pihak yang terlibat, khususnya pengurus pasukan. Diharapkan para pelajar juga dapat memberikan kerjasama untuk menjaga nama baik negara, sesuai dengan status sebagai duta kecil Brunei. Ini juga memandangkan jumlah bas yang tidak mencukupi, masalah kesesakan lalu lintas dan semua masalah yang mungkin timbul, maka dihasratkan semua untuk bersedia bagi segala kemungkinan, termasuk berada di venue pertandingan dari pagi hingga lewat petang. Begitu juga dengan mana-mana isu yang melibatkan pertelingkahan yang boleh dianggap menyalahi niat murni ASSG, diharapkan para atlet dan pihak yang terlibat untuk menggunakan saluran-saluran yang telah ditetapkan.
  5. Aspek keselamatan sangat penting, bukan sahaja keselamatan nyawa, termasuk juga keselamatan harta benda dan dokumen-dokumen penting. Wang, pasport, telefon bimbit, jam dan sebagainya perlu diawasi. Diharapkan semua pihak khususnya para atlet untuk berwaspada.
  6. Semua pegawai dikehendaki untuk menyerahkan laporan tidak lewat 2 minggu setelah kembali ke Negara Brunei Darussalam.
  7. Isu tempat tinggal di games village; kemudahan tempat sholat dan durasi persembahan ketika perarakan lalu.
  8. Peralatan sudah dipohonkan dan insyaAllah semua akan tersedia sebelum bertolak.
  9. Masalah penempatan pelajar sebelum bertolak sedang diusahakan.
  10. Lencana-lencana untuk pertukaran hadiah sedang diusahakan.
  11. Perhatian semua ahli untuk kriteria penghakiman perbarisan lalu.
  12. Kenderaan seperti bas akan dikongsi bersama atlet dari negara lain. Para pelajar dan pihak yang terlibat diharap bersedia.
  13. Komunikasi khususnya pihak sekretariat akan mempunyai nombor perhubungan untuk kemudahan.
  14. Semua venue mempunyai peraturan dan syarat yang perlu dipatuh semua pihak yang terlibat ; seperti penggunaan bola dan sebagainya.
  15. Kemudahan 'money changer' dan kad top up diharapkan dapat disediakan pihak penganjur.
  16. Semua nombor-nombor penting ; sekretariat, Liaison Officer dan nombor-nombor kecemasan yang lain, hendaklah diambil perhatian dan disimpan.
InsyaAllah semua maklumat akan dikemaskinikan di laman blog ASSG Brunei di sini.

Read more...

Latest Posts

  © Blogger Piwffoo by Oufwes.com 2009

Back to TOP